Ini kali
pertama saya berpuasa penuh di UK, juga, kali pertama menyambut Aidilfitri di
sini. Takbir raya, walaupun senada dan tidak mendayu, mendatangkan keinsafan
yang berlainan kepada seluruh Muslim di sini seraya menyeru kepada sebuah
pencarian makna.
Raya di Sheffield
Hakikatnya
keseluruhan bulan Ramadhan tahun ini merupakan tempoh yang sukar kepada seluruh
umat Islam di United Kingdom. Konflik melanda minggu demi minggu. Bermula
dengan letupan bunuh diri di Manchester, serangan di London yang membunuh orang
secara rawak sambil menjerit “Allahuakbar” beberapa hari sebelum pilihan raya,
kebakaran Grenfell Tower yang dipenuhi oleh ramai Muslim yang miskin, dan
diakhiri dengan serangan pengganas yang melanggar Muslim yang baru selesai
Tarawih.
Maka secara
langsung nada Ramadhan juga berubah. Kebiasaannya, Ramadhan dijadikan medium
untuk Muslim berdakwah, menyampaikan keindahan amalan puasa dan statistik
mengagumkan jumlah derma yang meroket naik bila tiba bulan mulia ini. Namun,
Muslim UK tidak dapat berbuat demikian tahun ini. Bahasa mereka berubah
daripada pengajakan kepada penafian. “Islam is not this” , “It’s not that” dan
bukannya “Islam teaches this”, “Islam is that”, bak kata Tariq Ramadhan.
Imam Jumaat
masjid lokal terpaksa menggunakan ruang khutbah untuk mengherdik dan memberi
amaran terhadap puak khawarij – pengganas. Setiap minggu. Hakikat yang amat
sedih adalah berkemungkinan besar orang yang hendak ditegur itu tidak hadir pun
solat Jumaat, apatah lagi kelas-kelas pengajian walaupun rumah mereka berhadapan
masjid. Majoriti muslim yang bermasalah dan berfikiran radikal adalah dari
kalangan penagih dadah, pemabuk, kaki perempuan. Jauh dari masjid dan imam
serta ulama, tapi dekat dengan syeikh facebook dan google.
Maka bukan
saja mesej kecaman dari segenap Masjid tidak sampai kepada orang yang hendak
ditegur, makmum-makmum lain pula yang terkesan. Ramadhan tak lagi dapat
diceritakan dalam naratif yang indah, mengusik hati dan ruh, tapi terpaksa pula
dinadakan dengan kemarahan terhadap golongan ekstrimis. Bukan salah imam dan
pengurusan masjid, mereka terpaksa menunjuk ketidaksetujuan mereka atau habislah
disoal siasat oleh Islamophobes. “Why don’t you condemn these acts by Muslims?”.
Apabila dikecam, mereka mengatakan bahawa “You are not representing true Islam.
These killers who kill in the name of Allah are in fact the following the true
teaching of Islam using the Quran and the hadith”. Fuh, panas hati dengar. Slogan
ini makin popular terima kasih kepada hate preachers dan propagandist.
Maka
apabila berlaku kebakaran Grenfell Tower dan serangan Finsbury Mosque, Muslim jadikan
pula sebagai seolah suatu serangan balas dari segi naratif, penceritaan.
Grenfell Tower dijadikan naratif muslim yang menjadi mangsa polisi pentadbiran
dan kebaikan Muslim menolong mangsa kerana ajaran Islam dan amalan bulan
Ramadhan. Serangan Finsbury Mosque pula ditimpal balik kepada seruan ekstrimis ‘right
wing’ seperti EDL dan Britain’s First yang menjadi sumber radikalisasi
Islamofobia. Pokoknya, Ramadhan tahun ini menjadi medan propaganda, semakin
pudar sentuhan rohani yang dah pasti akan memberi kesan kepada golongan muda.
Apa
agaknya punca kepada polemik ini?
Pusat bagi permasalahan
Muslim di UK mungkin akan sentiasa berbalik kepada isu integrasi. Jika ditanya
kepada golongan veteran di masjid-masjid berkaitan Britain, mereka akan
menceritakan tentang sentimen penjajahan di negara asal masing-masing. Maka
keberadaan mereka di Eropah hanyalah semata-mata kerana sebab ekonomi, mencari
kerja tanpa kehendak terikat kepada kewarganegaraan negara. Anak-anak muda
generasi seterusnya lantas mengalami masalah identiti dan menjadi teralienasi.
Prof Dr
Akbar Ahmed menyenaraikan beberapa perbezaan ketara antara Muslim di Eropah dan
Amerika. Di US, muslim terdiri daripada kalangan doktor, jurutera dan ahli
akademik yang mampu memberi keyakinan sosial kepada muslim setempat. Di
Britain, Muslim adalah golongan berpendapatan rendah dan underclass, walaupun
muslim berjumlah 2 juta orang namun tak pernah ada seorang pun yang menduduki
posisi di Parlimen. Begitu juga, di US terdapat ‘superstars’ dari kalangan
muslim seperti Malcolm X dan Muhammad Ali yang menjadi symbol kebanggaan
muslim. Muslim di Britain tak memiliki figura seperti itu dalam bidang intelektual
dan juga pop culture.
Maka muslim
di Britain bukan sahaja merupakan minoriti yang tidak kuat, malah juga ditekan
oleh penduduk setempat dek kerana kepercayaan agama yang dianggap ajaran sesat
dan ganas. Penduduk British mahu 2 juta Muslim Britain untuk melunturkan
pegangan mereka dan tunduk kepada ‘nilai British’ serta mengiktiraf ‘negara
sekular’ (atau Kristian) ini sebagai sesuatu yang layak diberikan kesetiaan
100%. Dah pasti ini bercanggah dengan sumber asal kesetiaan Muslim itu sendiri.
Mencari
makna Fitrah
Maka
setelah ditimpa fitnah dan ujian yang berat pada Ramadhan ini, Aidilfitri,
suatu sambutan kembali kepada fitrah pastinya merupakan suatu persoalan yang
kritikal kepada Muslim Britain. Fitrah bagaimana yang hendak diperoleh untuk
konteks kami di sini? Mungkin fitrah berdakwah kepada bukan Islam dan bercampur
gaul? Mungkin mereka perlu bangunkan kepimpinan Muslim untuk merebut kerusi
Parlimen? Memperkasa saudara baru untuk membuang stigma agama asing? Jihad
media? Tidak lagi memfokuskan isu khilaf tapi membina kefahaman asas agama?
Lebih menyentuh mesej kepada golongan muda?
Apa pun, Muslim
Britain bukanlah golongan yang lemah. Terdapat beberapa gerakan yang ‘mencabar
seluruh dunia’ dengan mengajak debat pelbagai tokoh agama dan kepercayaan serta
ketidakpercayaan lain, terdapat tokoh yang mampu menentang secara langsung
pegangan kuat sekular dan liberal, terdapat persatuan kebajikan Muslim
peringkat antarabangsa juga gerakan intelek yang menggerak ombak tajdid
(revival).
Dah pasti
Muslim Britain pasca Ramadan 1438 H akan berubah menjadi lebih baik, menggegar
prejudis, menggapai fitrah.
Insya-Allah.
Comments
Post a Comment