Tonton debat di sini |
Bagaimana kita
berinteraksi dengan Teori Evolusi? Ataupun soalan yang lebih relevan untuk
saya, bagaimana hendak berinteraksi dengan golongan yang mengetengahkan evolusi
sebagai suatu fakta, kebenaran, dan senjata paling ampuh untuk memperlekehkan
kepercayaan orang beragama?
Perbincangan
tentang teori evolusi kini bagi saya jadi sangat penting bila ia menjadi satu
topik wajib bila fikrah keagamaan anda bertembung dengan mereka yang tidak
beragama, atau tidak percaya kepada Tuhan (Ateis). Evolusi jadi seolah-seolah
pintu penghalang antara kita dan mereka. Apatah lagi berada di bumi UK, tempat lahir
Charles Darwin itu sendiri, juga tokoh-tokoh anti-Theist yang lantang semacam
Richard Dawkins.
Mungkin tindakan
yang paling biasa dilakukan adalah cuba lari daripada perbincangan tersebut.
Malangnya saya termasuk dalam golongan itu. Latar belakang kejuruteraan saya
(lagi 6 bulan nak tamatkan Master of Engineering pada waktu reviu ini ditulis)
tak memungkinkan saya memahami dan menjawab soalan - soalan besar berkaitan
topik ini. Hakikatnya banyak hal tentang kejuruteraan itu sendiri pun saya tak
faham dan tak terjawab kena dengan pangkat saya sebagai pelajar biasa-biasa
yang bukan top scorer.
Akan tetapi
teori ini telah menjadi terlalu mainstream untuk kita berharap tak
dibangkitkan. Pada setiap ceramah Zakir Naik sekurang-kurangnya seorang
penonton akan ke depan bertanya tentang topik Evolusi. Ia menjadi bahan gelak
dan troll terhadap golongan agama dalam media sosial. Walaupun kadang – kadang
berderau darah baca, tetapi ternyata ia menjadi titik keraguan banyak muslim di
era ini, berdasarkan kajian yaqeen institute. Mungkin saya sendiri tak lah
begitu terkesan, tapi bagaimana dengan anak-anak muda muslim yang lain?
Hakikatnya
respon dari pihak Islam juga pelbagai terhadap isu ini. Pandangan popular,
setakat fahaman saya mungkin daripada pihak – pihak seperti Lajnah Daimah
Saudi, Zakir Naik dan Harun Yahya yang mencantas segala aspek evolusi.
Mengatakan teori tersebut hanyalah teori dan salah serta boleh jatuh kufur jika
mempercayainya. Mungkin dahulu kita boleh selesa berpegang dengan pandangan
demikian, tapi serangan demi serangan oleh pihak pro – evolusi ternyata
membangkitkan syubhat. Golongan ini mula diperlekeh baik daripada muslim
mahupun bukan muslim.
Kemudian bangkit
pula gelombang kedua dari muslim yang, pada pengamatan saya, hidup di negara
Barat yang terpaksa berhadapan secara langsung dengan gerakan politik neo –
ateis. Maka kedengaran pandangan lain semacam daripada Yasir Qadhi, seorang professor
Aqidah dengan latar belakang kejuruteraan, yang mengatakan bukti saintifik yang
menyokong teori evolusi hakikatnya tidak dapat disangkal. Muslim tak lagi dapat
lari daripada batu penghalang saintifik yang paling besar setakat ni walaupun
Quran berjaya menjawab segala macam persoalan sains yang lain dengan jayanya. Beliau
lantas mengetengahkan alternatif melihat penciptaan manusia dari neraca
keajaiban (miracle). Sebagaimana kita percaya Nabi Musa membelah laut sebagai satu
keajaiban walaupun bertentangan dengan hukum alam, begitu juga beliau
mengesyorkan kita melihat asal usul manusia sebagai satu keajaiban walaupun
bertentangan dengan data kontemporari.
Tapi ternyata posisi
agama semakin runcing dengan senjata baru golongan ateis sekular : teori evolusi.
Juga pada pandangan saya yang juga sama membimbangkan adalah polemic LGBT. Adakah
dengan serangan – serangan dan retorik – retorik berterusan dari pihak ateis,
akhirnya mereka berjaya menembusi pertahanan pihak Agama? Lalu saya
menonton debat ini, dan ternyata posisi demikian berjaya diterbalikkan.
Menyangkal
yang Tidak Pernah Disangkal
Suatu keunikan
yang saya saksikan daripada debat ini yang mendorong saya menulis reviu ini
adalah ini mungkin kali pertama saya melihat serangan secara langsung terhadap
kerangka asas sains. Kebiasaannya, sains (terutamanya sains empirical)
diletakkan dalam posisi ‘true by default’ lantas segala macam perkara perlu
diseragamkan dengan kehendak sains moden. Debat selama 2 jam ini bagaimanapun mencabar
status quo tersebut dengan Teori Evolusi Darwinian sebagai fokus, dan pihak
pendokongnya pula yang diserang bertalu – talu.
Debat ini boleh
saya katakan agak epik dan panelnya bukan calang-calang. Aron Ra mungkin antara
pendokong evolusi yang paling lantang dan berdedikasi menempelak golongan agama.
Jika anda terserempak dengan video ratusan ribu tontonan yang memperlekeh
kepercayaan anda terhadap agama dan teori evolusi di YouTube, kemungkinan besar
datang daripada dia. Saya kira saya tak perlu cerita tentang panel muslim
(sebab nanti bias pula).
Tajuk debat ini
juga sangat menarik. ‘Adakah Evolusi Darwinian suatu fakta?’. Kata kunci utama
bukanlah pada ‘evolusi’, tetapi pada ‘fakta’. Bermakna perbahasan – Alhamdulillah,
tidak terlalu berlegar pada proses evolusi dan data - data makmal, tapi pada
falsafah sains dan bahasa. Makanya taklah debat ini terlalu jauh di luar
capaian mereka yang tiada pengetahuan biologi, semacam saya.
Debat ini juga
sedikit sebanyak memberikan sisi pandang lain terhadap pihak yang mendakwa
teori evolusi sebagai suatu ‘fakta’ mutlak yang tidak boleh disangkal, lantas
pergi lebih jauh dengan mempertikai sistem kepercayaan orang lain.
·
Teori
Evolusi hakikatnya merupakan sebuah teori yang dianggap berjaya di dalam
komuniti saintifik. Ia mampu memberi penjelasan yang baik (accommodate)
terhadap pelbagai data yang dikumpul.
·
Teori
tersebut lulus kriteria utama untuk menjadi sebuah teori yang kuat – ia membuat
ramalan (prediction) dan ternyata ramalan tersebut didapati tepat.
·
Namun
begitu untuk mengatakan teori tersebut sebagai fakta mutlak (absolute fact)
yang benar dan tidak akan berubah, lalu membentuk dogma baru dan gesaan –
gesaan politik dan gerakan sosial adalah meletakkan teori tersebut di luar
batasan pengaruhnya.
·
Klaim yang
meletakkan teori tersebut sebagai fakta/ kebenaran juga hakikatnya merupakan
suatu klaim yang TERLALU BESAR kerana data yang dimiliki ternyata sangat kecil dibandingkan
dengan dakwaan pengaruhnya yang meliputi keseluruhan hidupan melangkaui jutaan
tahun merangkumi keseluruhan permukaan bumi. Data yang diperoleh tak
memungkinkan kesimpulan mutlak untuk dibuat.
·
Data yang
dimiliki pula mendatangkan masalah baru iaitu under determination. Pada sample
data yang sama terdapat teori – teori lain yang turut mampu memberi penjelasan
yang baik. Jika teori Evolusi Darwinian adalah suatu fakta dah pasti tidak akan
ada teori penyaing yang pelbagai tetapi hakikatnya adalah sebaliknya.
·
Di belakang
teori tersebut sendiri terdapat asumsi (assumption) dan kebarangkalian
(possibility) yang terbit daripada penggunaan statistik. Hal ini menjadikan
dakwaan teori tersebut sebagai suatu fakta objektif tidak lagi relevan.
·
Teori
tersebut menghadapi masalah – masalah lain sains empirical yang turut dihadapi
oleh teori – teori sains yang lebih berjaya seperti the Problem of Induction. Ringkasnya,
tiada jumlah data, walau sebanyak manapun ditemui, dapat betul – betul mengesahkan
kesahihan mutlak sebuah teori sains.
·
Sifat sains
yang sentiasa berkembang dan berubah tidak akan pernah menutup kesimpulan teori
evolusi. Data – data yang baru boleh saja merubah keseluruhan lanskap sains
melalui apa yang dipanggil sebagai anjakan paradigma (shift of paradigm).
·
Newtonian
mechanics merupakan teori yang dianggap sangat berjaya selama ratusan tahun. Ia
mampu meramal pergerakan bintang dalam jarak masa 200 tahun! Namun apabila
berlaku anjakan paradigma dalam dunia sains teori tersebut diambil alih pula
oleh teori Kuantum. Jika teori yang dianggap tiada cacat cela tersebut juga
akhir ‘tumpas’ maka tiada sebab kita perlu menganggap evolusi sebagai fakta
yang tidak akan berubah.
Itulah sedikit
sebanyak dapatan saya terhadap debat tersebut yang bagi saya sangat bermakna
dan bermanfaat. Dah pasti, banyak lagi yang perlu saya pelajari dan boleh saja
ilmu – ilmu baru mengubah atau menguatkan lagi pendirian saya.
Apapun, jika ada
perkara yang lebih BESAR yang lagi yang saya pelajari – dah tentu keperluan
untuk kita bersikap lebih merendah diri.
Kerana Ilmu
Allah itu lebih luas dan tiada taranya.
Comments
Post a Comment