Topkapi VS Dolmabahce : Kisah Dua Istana di Istanbul

Istanbul memang mantap. Antara banyak-banyak tempat yang saya dah lawati, saya letakkan Istanbul tempat ketiga destinasi pelancongan wajib pergi (No 1 dan 2 dah tentulah Mekah dan Madinah). 5 hari saya di situ, jujur kata masih rasa tak cukup.

Kalau anda pergi semata-mata nak melancong dan tengok kecantikan selat Bosforus, kemegahan Masjid Sultan Ahmet dan keunikan Aya Sophia, maka pasti puas hati. Tapi kalau anda pergi untuk tengok dan hargai tinggalan sejarah dan warisan Istanbul yang sangat kaya, maka anda akan dapat sangat lebih lagi.

Itulah sebabnya saya syorkan dapatkan pakej pemandu pelancong yang boleh ceritakan pada anda sejarah tempat-tempat popular yang dilawati. Mungkin sikit mahal, tapi yakinlah, pasti berbaloi. Atau dapatkan kawan-kawan (jika anda bujang) yang juga seronok berbincang pengalaman melancong dengan anda. Perasaan ditawarkan botol arak dalam kedai makan muslim dan halal contohnya lagi bermakna kalau dapat dikongsi dan dibincangkan dengan kawan-kawan. Atau jika anda jenis pengembara solo, buat sedikit bacaan sebelum pergi.

Di sini saya nak syorkan bakal-bakal pelancong ke Istanbul untuk lawat dua Istana di Istanbul, kalau boleh dalam selang masa dua hari berturut-turut – iaitu Istana Topkapi dan Dolmabahce. Pengalaman berada di kedua-dua Istana ini mungkin boleh datangkan impak paling besar jika anda seorang muslim.

Kiri - Istana Topkapi ; Kanan - Istana Dolmabahce. Perbezaan kedua-dua istana sangat ketara

Topkapi – Syiar Kegemilangan Empayar Islam Uthmaniyah

Mungkin ramai yang tahu tentang kisah penaklukan Konstantinopel oleh Sultan Muhammad al-Fatih pada tahun 1453 dan juga hadis nabi tentang sebaik-baik raja dan tentera. Sultan Muhammad kemudiannya menukar gereja Aya Sophia menjadi masjid dengan mengekalkan sebahagian besar ciri-ciri Kristiannya. Penukaran ini hakikatnya agak kontroversi, tapi difahamkan bahawa motif utama penukaran tersebut adalah kerana pertembungan syiar. Dah pasti pelik apabila bangunan paling besar dan megah dalam sebuah kerajaan Islam adalah sebuah gereja. Itu juga merupakan antara tujuan Masjid Biru dibina di bawah kelolaan Mimar Sinan – supaya orang tidak lagi merasa kagum dengan gereja tersebut sebaliknya mengalihkan perhatian kepada masjid – lambang negara Islam.

Istana Topkapi

Begitu juga, setelah penaklukan Konstantinopel istana yang bernama Topkapi dibina. Selain menjadi pusat pemerintahan Sultan Uthmaniyah yang merupakan pemimpin empayar paling berkuasa di dunia selama 400 tahun, Istana tersebut dibina dalam rangka menegakkan syiar Islam.

Sebaik menjejak kaki dalam tinggalan Istana Topkapi yang kini merupakan muzium, imaginasi anda bakal melayang ke zaman kegemilangan empayar Islam Uthmaniyyah. Ayat-ayat al-quran memenuhi segenap pelusuk dinding istana. Corak geometri yang biasa dilihat di masjid-masjid membentuk identiti kompleks pemerintahan tersebut. Bilik-bilik dibina secara bersegmen untuk menjaga ikhtilat (hubungan) lelaki dan perempuan penghuni istana. Istana tersebut juga pernah megah sebagai pusat ilmu dengan menempatkan hampir 30 000 buku.

Bahagian mahligai istana
Melihat lanskap indah tempat pertemuan laut Marmara, selat Bosforus dan Tanjung Emas di puncak istana, anda mungkin boleh membayangkan kemegahan umat Islam ketika menjadi kuasa dunia ketika itu. Mungkin tempat anda berdiri merupakan kedudukan yang sama Sultan ketika menantikan wakil delegasi dari empayar Islam Melaka. Mungkin salah satu bilik di istana itu menjadi tempat mesyuarat pemerintah dan ulama membincangkan perkembangan dakwah. Apa agaknya perasaan umat Islam ketika sultan Sulaiman al-Qanuni membawa pemerintahan empayar Islam ke puncak? Bagaimana rasanya menjadi bangsa yang dipandang tinggi oleh seluruh dunia Islam?

Ada tak peluang untuk kita rasai kembali perasaan seperti tu?

Dolmabahce – Istana Kontroversi Celaru Identiti

Jika boleh, rangka jadual anda supaya anda boleh jadikan Dolmabahce sebagai destinasi seterusnya sebaik selepas Topkapi. Supaya mudah anda buat perbandingan langsung antara kedua-dua istana ini.
Dolmabahce dibina pada tahun 1843 dan siap pada 1856. Tujuan ia dibina adalah untuk dijadikan pusat pentadbiran utama empayar Uthmaniyah bagi menggantikan Topkapi kerana istana tersebut dirasakan “tidak menepati stail kontemporari, tidak mewah dan selesa sebagaimana istana-istana golongan monarki Eropah”.

Dolmabahce pada musim sejuk

Topkapi kemudiannya dibiarkan usang dan terpencil begitu saja sehinggalah republik Turki membuat keputusan memulihkan semula istana tersebut dan menjadikannya sebuah muzium.

Sebaik melihat Dolmabahce dari kejauhan anda akan dapati rupa binaan yang sangat berbeza dengan Topkapi. Dolmabahce amat mirip dengan istana-istana di Eropah dan hampir tiada ciri-ciri seni bina Islam. Ruang dalaman istana tersebut dipenuhi dengan elemen emas dan Kristal dan batuan mahal. Anda juga akan dibawa melihat ‘tangga kristal’ yang terkenal. Istana ini juga bangga dengan koleksi pameran lukisan-lukisan dari Perancis dan negara Eropah yang lain.

bahagian dalaman istana
Kos binaan keseluruhan istana tersebut bernilai sekitar 35 tan emas, atau 1.5 billion dollar dalam matawang kini. Dari mana dapat dana? Dengan membuat loan dari negara lain, dan mencetak duit kertas dengan jumlah yang sangat banyak. Perbelanjaan yang besar ini menebuk lubang dalam dompet negara yang akhirnya menjadi salah satu punca kemerosotan ekonomi sehingga membuatkan Turki digelar ‘the sick man of Europe’.

Sangat tidak hairanlah apabila rakyat mula berubah membenci golongan istana sehingga menyebabkan sistem monarki Turki, sekaligus sistem khalifah, diruntuhkan. Apa agaknya perasaan rakyat apabila mendengar pembinaan tangga kristal diumumkan sedangkan mereka sendiri tak punya rumah?



Jujur, saya sendiri rasa sangat marah apabila melangkah keluar dari istana tersebut. Mungkin begitulah perasaan umat ketika itu. Dikhianati.

Apa yang Dah Jadi Sebenarnya?

Menyenarai pendek punca sebenar kemerosotan sebuah empayar bukanlah suatu kerja yang mudah. Apa yang pasti, Islam tak boleh dipersalahkan kerana Islamlah yang membuatkan mereka gemilang pada awalnya. Menyalahkan agama atas kegagalan ibarat mengatakan seorang murid itu gagal kerana terlalu rajin.

Bahan bacaan meletakkan punca awal kemerosatan khilafah Uthmaniyyah adalah dek kerana kekalahan mereka dalam peperangan menguasai Vienna pada tahun 1683. Kekalahan tersebut merobek maruah tentera Turki yang dianggap superpower yang tak pernah kalah mana-mana peperangan. Ditambah dengan ketandusan pemimpin berwibawa setelah kematian Sulaiman al-Qanuni, mereka kemudian kalah dalam siri-siri peperangan di Eropah yang menambahkan hutang negara.

Walaupun umat Islam berjaya melancarkan revolusi pertanian, saintifik dan Ilmu, mereka tidak berjaya menterjemahkan usaha mereka ke arah revolusi industri.

Jika diteliti, pembinaan Dolmabahce dibuat ketika Turki sedang berada dalam fasa Tanzimat – iaitu era modenisasi. Ketika fasa ini, sistem pentadbiran mula menuju ke arah sekular, pelbagai sistem dari Eropah diketengahkan, pengaruh mereka yang berpendidikan barat mula meningkat dan kedudukan istimewa muslim mula dihakis untuk diberikan ‘sama rata’kepada non-muslim.

Jiwa umat mula berubah dengan meninggikan ketamadunan Barat dan melupakan kehebatan tamadun sendiri. Ada satu kata-kata yang dinisbahkan kepada Muhammad Abduh, katanya “aku hairan dengan dunia Islam. Bagaimana boleh seorang guru gugur tarafnya kepada seorang murid kepada muridnya?”

Kesimpulan

Jujur kata, saya sendiri kurang pasti apa pengajaran terbesar yang boleh diperoleh dari kembara di Istanbul.

Mungkin “pemimpin korup punca kejatuhan?”

Mungkin “memuja-muja barat tanda cair identiti?”

Mungkin “meninggikan bid’ah punca agama diperlekeh?”

Atau mungkin “tak perlu pening kepala fikir, enjoy je la dah pergi melancong”


Apa pun, Istanbul memang mantap. Lain orang pergi, mungkin lain dapatannya, tapi percayalah pasti berbaloi.  

Rujukan

  1. Öz, I. (1983). İstanbul. [Istanbul]: Ministry of Culture and Tourism General Directorate of Antiquities and Museums.
  2. Mohd Roslan Mohd Nor., and Mohamad Zamri bin Mohamed Shapik., (2011). Baldatun Tayyibah, model Uthmaniyyah. Shah Alam: Persatuan Ulama' Malaysia.
  3. Şahin, S. (2009). The Museum of Turkish and Islamic Arts. New York, NY: Blue Dome Press.
  4. The last Millionaire Istanbul. (n.d.). Istanbul: BBC.
  5. Dolmabahcepalace.com. (2016). Dolmabahce Palace. [online] Available at: http://www.dolmabahcepalace.com/ [Accessed 13 Aug. 2016].
  6. hashim, S. and Rozali, E. (2013). Perjuangan Rashid Rida dalam Gagasan Pan-Islamisme. International Journal of West Asian Studies, 5(1).
  7. Chapra, M. (2008). Muslim civilization. Markfield, Leicestershire, U.K.: Islamic Foundation.



Comments